پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 15 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۰۸:۴۵

در میزگرد «بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی» مطرح شد:
الگوی جدید قرارداد نفتی؛ حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی

باشگاه خبری فراساحل: در الگوی جدید قراردادهای نفتی سعی شده با ایجاد یکسری ویژگی از معایب گذشته کاسته و مزایای سایر تیپ‌های قراردادی که به نظر می‌رسد PSA ها (قراردادهای مشارکت در تولید) باشد، با رعایت محدودیت‌های کشور اضافه شود؛ یعنی امکان اضافه شدن مدت زمان اکتشاف در قراردادها دیده شده است. این شرایط، بستری را فراهم می‌کند تا به نوعی مدیریت ریسک به طرف مقابل و خارجی واگذار شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، در قسمت اول میزگرد «بررسی الگوی جدید قراردادهای نفتی» چرایی ترسیم الگوی جدید قراردادهای نفتی، عملکرد مجلس شورای اسلامی و انواع قراردادهای نفتی جهان مورد بررسی قرار گرفت و هرکدام از شرکت کنندگان در میزگرد نظرات خود را بیان کردند.

میترا مدرسی، کارشناس ارشد نفت و انرژی در این میزگرد گفت: قراردادهای بیع متقابل در برخی موارد نمی‌توانست الزام‌های شرکت ملی نفت را فراهم کند، کوتاه مدت بودن قراردادها سبب می‌شد، شرکت‌های معتبر نفتی، تنها، کار خود را انجام دهند و هیچ‌گونه دانش فنی و تجربه مدیریت پروژه منتقل نمی‌شد و این نیاز احساس شد تا برای قراردادهای بیع متقابل رویکرد دیگری در نظر گرفته شود که بتوان با روشی دیگر منافع ٢ طرف قرارداد را در یک بازی برد-برد تأمین کرد. وی گفت: این الگوی قراردادی در موارد مشخصی کاربرد دارد و در مصوبه هیئت‌وزیران نیز بر این مساله تأکید شده است. در این مصوبه آورده شده که در میدان‌های مشترک نیازمند فناوری هستیم و شرکت‌های خارجی قرار است برای کشور منابع مالی، تخصص، فناوری، دانش مدیریت و اجرای پروژه به همراه داشته باشند.

محبوبه سلیمانی، معاون امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاست‌گذاری، مهندسی و استانداردها از معاونت امور مهندسی وزارت نفت نیز گفت، در ماده ٤ الگوی جدید قراردادهای نفتی، نقش شرکت‌های ایرانی به عنوان گیرنده فناوری در قراردادها پررنگ‌تر دیده شده؛ زیرا طی ١٠٠ سال گذشته شرکتی با عنوان اکتشاف و تولید و شرکتی که زنجیره ارزش پروژه‌های نفتی را از بخش اکتشاف تا بهره‌برداری به صورت منسجم انجام دهد در بخش خصوصی نداشتیم. تنها مجموعه‌ای که این کار را انجام می‌داد شرکت ملی نفت و شرکت‌های زیر مجموعه آن بود که در قراردادهای بیع متقابل بعد از فاز ٢ و ٣ پارس جنوبی نقش بهره‌برداری را به یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت منتقل می‌کرد.

مهیاد مطهری، مسوول طرح پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه، در این میزگرد بر این اعتقاد بود که ساختار حاکم بر اداره میدان‌های نفت و گاز کشور از زمان تصمیم‌گیری تا زمان اجرا زمان‌بر است. تمام این عوامل باعث می‌شود تا نظام توسعه و تولید در میدان‌های نفتی ما با عارضه‌هایی مواجه باشد. حال برای رفع این عوارض راهکارهایی وجود دارد که یکی از این‌ها الگوی جدید قراردادهای نفتی با اندکی تغییرات کارآمد است.

اسدا... قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این میزگرد گفت: اگر در انتظار شرایط بهتر می‌ماندیم موقعیت را از دست می‌دادیم که باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری می‌شد. به همین دلیل کمیسیون انرژی مجلس کمیته قراردادها را تشکیل داد.

امیر فرجی، رئیس تشخیص صلاحیت امور مشاوران و پیمانکاران اداره کل سیاست‌گذاری، مهندسی و استانداردها از معاونت امور مهندسی وزارت نفت، نیز در این میزگرد تاکید کرد: نوع قراردادهایی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت به صورت خدماتی بود . در الگوی جدید قراردادهای نفتی سعی شده با ایجاد یکسری ویژگی از معایب گذشته کاسته و مزایای سایر تیپ‌های قراردادی که به نظر می‌رسد PSA ها (قراردادهای مشارکت در تولید) باشد، با رعایت محدودیت‌های کشور اضافه شود؛ یعنی امکان اضافه شدن مدت زمان اکتشاف در قراردادها دیده شده است. این شرایط، بستری را فراهم می‌کند تا به نوعی مدیریت ریسک به طرف مقابل و خارجی واگذار شود.




  کد خبر : 2778
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :